Miten Lappeenrannan pyöräily pärjäilee?

Miten meillä Lappeenrannassa menee pyöräilyn saralla nyt kesällä 2025? Hyvin lyhyesti todeten: Erittäin hyvin ja paremmin kuin koskaan! Mutta kehittämistäkin toki on. Jatka lukemista niin kerron missä loistetaan ja miten voidaan parantaa.

Seuran ”arvolupaus” kuuluu: Järjestämme pyöräilytoimintaa kuntoilijoille ja urheilijoille ikään ja taitotasoon katsomatta ja olemme aktiivinen arkipyöräilyn edistäjä joka valvoo kaikkien pyörällä liikkujien etua. Pyöräily on todella monitahoinen asia ja sellaisena me Lappeenrannan Pyöräilijöissäkin haluamme sitä lähestyä: kaikki tärkeimmät pyöräilyn muodot ja erilaiset pyöräilijät huomioiden.

Pyöräily harrastuksena: maantiepyöräily, maastopyöräily, BMX

Seuramme toiminnassa maantiepyöräilyllä on pisimmät perinteet ja jäsenistä 70% ilmoittaa maantiepyöräilyn kiinnostuksen kohteeksi. Tämä näkyy vuodesta toiseen porukkalenkkien osallistujamäärissä: yhteislenkeillä on aina paljon osallistujia ja porukka kehittyy lajissa upeasti! Kehittymistä kuvastaa hienosti eilen ajettu pitkä 150 km lenkki. Lenkille saapui mukaan yli 30 pyöräilijää, määrä jota ei 10 vuotta olisi moiselle lenkille uskallettu kuvitellakaan! Lisäksi kaikki ryhmät ajoivat lenkin erittäin reipasta vauhtia. Taitoa, kuntoa ja näiden myötä syntyvää uskallusta löytyy siis yhä useammalta.

Pitkälle maantielenkille starttasi yli 30 kuskia 28.6.2025.

Osallistujien määrän kasvu, ajoryhmien suurentuminen ja ajonopeuden nousu luovat seuralle haasteen: turvallisen ja sujuvan ajamisen takaaminen vaatii yhä enemmän panostusta turvallisten ajotapojen opastukseen sekä osaavien vetäjien kouluttamiseen. Aina lajiriskejä ei voida täysin välttää, tästä esimerkkinä eilisellä lenkillä tapahtunut onnettomuus jonka seurauksena pari ajajaa sai vammoja (ei onneksi vakavia) ja pyöriä hajosi. Seuran omavalvonta osoittaa, että nämä onnettomuustilanteet ovat seuran lenkeillä todella harvinaisia, mutta silti niidenkin varalta jäseniä tulee perehdyttää mm. oikeaan toimintaan onnettomuustilanteiden sattuessa.

Maastopyöräily kiinnostaa 60% jäsenistä ja seura tarjoaa maastopyöräilyn saralla kesäkaudelle viikkolenkkejä. Viikkolenkit ovat vaihtelevasti joko perustason tai aloittelijatason lenkkejä. Tänä keväänä kelien kosteus ja viileys ovat rajoittaneet maastolenkkien osallistujamääriä mutta kokemus kertoo, että kelien osuessa kohdalleen voi maastolenkeillekin kokoontua kerralla lähes 40 ajajaa. Näistä tilanteista kumpuaa suurin tämän hetkinen maastopyöräilyhaaste: moinen ajajajoukko pitäisi sujuvan ajamisen takaamiseksi pystyä jakamaan 4 ryhmään ja tällöin tarvitaan tietysti 4 reitit ja maastoajon käytännöt tuntevaa ohjaajaa. Viikoittain toistuen 2 tai useampi samanaikaista ohjaajaa on määrä, jota seuran rosterissa ei tällä hetkellä ole. Hienoa on kuitenkin se, että tänä keväänä on saatu mukaan 3 uutta pyöräilynohjaajakoulutuksen käynyttä maastolenkkien ohjaajaa!

Maastopyöräilyyn liittyen, seuran vastuulla on kahden pyöräilykohteen, Kuusela MTB ja Lauritsala pump track, ylläpito. Talkoilemme siis kohteissa vuosittain ja pidämme reitit kunnossa.

Maastopyöräilijöitä seuran Kevätleirillä 2025.

Kolmas laji ja uusin tulokas seuran valikoimassa on Freestyle BMX. Laji saatiin mukaan tekemiseen junnupyöräilyn oheisena, innokkaiden lajikonkareiden alkaessa ohjata harkkoja maakunnan skeittiparkeissa ja pump trackeillä. Laji on innostanut mukaan paljon nuoria ja harkkoja & tapahtumia on järjestetty hyvällä sykkeellä. BMX:n suhteen voidaan vain toivoa, että saamme kasvatettua harrastaja- ja järjestäjäpohjaa siten, että toiminta vakiintuu pysyväksi osaksi seuran valikoimaa.

BMX-porukkaa kesällä 2024.

Mainitaan vielä neljäntenä pyöräilylajina gravel-pyöräily. Erillistä gravel-lenkkitoimintaa ei seuran luetteloista varsinaisesti löydy ja hyvä kysymys onkin, että pitäisikö löytyä? Tähän kaipaamme jäseniltä näkemyksiä. Karkeasti yleistäen, maantiepyöräilyssä seura voi tarjota osallistujille ryhmäajoa ja maastossa opastetun pääsyn hyville poluille. Mikä olisi se tärkein pointti, joka toisi väkeä seuran gravel-lenkeille?

Pyöräilyä erilaisille ihmisille

Seurassa on tätä kirjoittaessa 296 jäsentä. Tyypillinen jäsen on 40-60 vuotias (n. 57% jäsenistä) ja liittynyt seuraan kuntoilutoiminnasta kiinnostuneena. Miehiä on seuran jäsenistä hieman yli 60% ja naisia hieman alle 40%. Junnupyöräilyssä on mukana vuosittain n. 50 lasta ja nuorta ikähaarukasta 7-14 vuotta, mutta muuten seurassa on nuoria jäseniä hyvin vähän. Alle 20 vuotiaita on vain 3% ja 20-30 vuotiaitakin vain 7%. Tässä olisi siis parannettavaa: miten luomme hyvin toimivasta lasten ja nuorten toiminnasta sujuvan harrastusjatkumon, jonka kautta seuraan saadaan jäseneksi lisää nuoria aikuisia?

Erilaisuutta tuetaan seurassa monella eri tavalla. Olemme jo vuosia kehittäneet matalan kynnyksen toimintaa ja pyrkineet mahdollistamaan lajin pariin tulemisen mm. aloittelijalenkkien, lainapyörien ja lajitekniikan opastamisen avulla. Heille, ketkä ovat jo päässeet lajiin syvemmälle, on haluttu mahdollistaa nopeampaa ja haastavampaa ajoa mm. kilpailemisen tukemisella.

Samaa ajattelua on sovellettu myös Junnupyöräilyssä: kaikille mahdollisuus tulla mukaan ja edistyneemmille tukea uusien haasteiden löytämiseen. Junnupyöräilyä on myös tänä vuonna kehitetty Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän seuratuen avulla: olemme palkanneet koordinaattorin, aloittaneet valmennustoiminnan ja suunnitteilla on myös oheisharjoitukset talvikaudelle.

Junnupyöräilykausi päättyi vuonna 2024 jätskin syöntiin.

Kaikissa seuran ”lajeissa” toiminnassa kehitettävää voidaan löytää lähes loputtomasti mm. erilaisten lenkkiryhmien ”hienojakoisemmassa” perustamisessa. Ja lopulta sekin on ohjaajakysymys: mistä löydetään ohjaajia erilaisten ajoryhmien ohjaamiseen?

Pyöräily liikennemuotona

Pyöräily on muutakin kuin harrastamista. Ja joillekin se ei ole harrastamista ensinkään. He ovat pyörällä liikkujia, arkipyöräilijöitä tai työmatkapyöräilijöitä eli heitä kenelle pyöräily ei ole itseisarvo vaan keino liikkua tehokkaasti ja edullisesti paikasta toiseen. Lappeenrannan liikenneolosuhteet pyörällä liikkumiseen ovat hyvät ja ne paranevat kokoajan. Seura tekee jatkuvasti aktiivista toimintaa osallistumalla pyöräilyolosuhteiden kehittämiseen liittyvään keskusteluun viranomaisten kanssa. Olemme myös Pyöräliiton jäsen eli tuemme suomalaista pyöräilyedistämistyötä myös sitä kautta. Yksittäisenä kaupungin ja seuran yhteisonnistumisena voidaan maininta VeloFinland-tapahtuman saaminen Lappeenrantaan. Seminaari on loistava tapahtuma antamaan buustia koko Etelä-Karjalan pyöräilykehittämiselle!

Jäsenten rooli seuran toiminnassa ja sen kehittämisessä

Kaikki yllä mainittu tekeminen järjestetään erittäin suurelta osin vapaa-ehtoisvoimin. Johtokunnan jäsenille ei makseta palkkioita, toiminnanjohtajaa ei ole ja lenkit ja tapahtumat järjestetään ns. hartiapankista. Junnupyöräilyyn seura on panostanut palkkaamalla kesätyöntekijöitä ja nyt seuratuen avulla palkkarahaa maksetaan myös Junnupyöräilyn koordinaattorille.

Seuran jäsenenä voit halutessasi kasvattaa oma rooliasi toiminnan järjestämisessä tällaisin askelin:

  1. Huolehdi aina vuosittainen jäsenmaksu maksetuksi. Tämä on tietysti jäsenenä minimitaso ;). Jäsenmaksu on helpoin tuki toiminnallemme ja raha mahdollistaa monien asioiden järjestämisen. Koska maksamme Suomen Pyöräilylle ja Pyöräliitolle jäsenmäärään perustuvaa jäsenmaksua, emme voi pitää jäsenmaksun laiminlyöviä mukana seuran jäsenlistalla.
  2. Ilmaise tahtosi tulla mukaan järjestämään seuran toimintaa. Järjestämistehtävät ovat usein helppoja hommia mutta jonkun nekin on tehtävä (ja tuo joku valikoituu nykyään usein hyvin pienestä tekijäjoukosta). Viikkolenkeillä tarvitaan vetäjiä, tempoissa kellottajia, keväisin toiminnan suunnittelussa on monenlaista suunnittelua ja varmistamista jne.
  3. Kouluttaudu ohjaajaksi. Seura tarjoaa omaa ”minikoulutusta”, missä käydään läpi tärkeimmät pyörällä liikkumisen liikennesäännöt sekä käytännöt maantie- ja maastolenkkien ohjaamiseen. Lisäksi tuemme osallistumista Suomen Pyöräilynohjaajien järjestämään Pyöräilynohjaajakoulutukseen.
  4. Tule mukaan seuran johtokuntaan. Johtokuntaan kaivataan jatkuvasti mukaan erilaisia näkökulmia edustavia jäseniä. Seuraava mahdollisuus hypätä mukaan on syksyllä, kun syyskokous valitseen johtokunnan vuodelle 2026.

Millaisia ajatuksia pyöräilyn tola Lappeenrannassa, seuran toiminnan kehittäminen tai joku muu tämän kirjoituksen aihe herättää? Jaa ajatuksesi seuran Whatsapp-yhteisön keskusteluryhmissä tai sähköpostilla allekirjoittaneelle (mattipesu@gmail.com).

-Matti Pesu – LrPy sihteeri