Kisakuulumisia enduron SM-sarjasta!

Tervehdys & esittely!

Nimeni on Tuomo ja olen hiljalleen keski-ikäistyvä pyöräintoilija Lappeenrannasta. Olen ollut Lappeenrannan pyöräilijöiden jäsen muutaman vuoden ja melko aktiivisesti mukana alueen erilaisten pyöräilytapahtumien ja tempausten järjestelyissä.

Pyöräily on lähellä sydäntäni sen kaikissa muodoissa. Harrastan maantiepyöräilyä, hiekkatielenkkejä ja maastossa lähes kaikkea XC-marathoneista enduroon. Syyskauden ehdoton lempilapsi on cyclocross, jonka parissa olen puuhaillut muutaman vuoden niin tapahtumanjärjestäjänä kuin ajajana.

Viime kaudella innostuin todella bikeparkissa ajamisesta! Lähialueilta löytyvät laadukkaat ajopaikat Saimaa bikepark ja Mielakka sytyttivät innostuksen alamäkihommiin. Eniten lajissa kiehtoo vauhti ja se, että pienten mäkien ja hissien ansiosta toistoja tulee paljon ja kehitystä voi parhaimmillaan saavuttaa nopeasti.

Viime kaudella osallistuin ensimmäistä kertaa muutamaan Funduro-kilpailuun ja jäin välittömästi koukkuun! Pidän kovasti erilaisista tapahtumista ja enduron ympärille rakennettu rento kisakonsepti vei välittömästi mennessään. Funduro tarjoaa rentoa ajamisen riemua myös niille, joille kelloa vastaan taisteleminen ei ole kaikki kaikessa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan jos olet kokeillut bikeparkissa ajamista ja tapahtumaan osallistuminen kiinnostaa edes hieman. Tunnelma on varsin rento ja tapahtumat täynnä samanhenkistä ajoseuraa!

Tällä kaudella päätin ottaa seuraavan askeleen enduro-harrastuksessa ja lähteä selvittämään millaista menoa enduron SM-sarja tarjoaa lajin pariin vasta hiljattain löytäneelle. Onkohan radat miten paljon vaikeampia ja ajopäivät fyysisempiä? Vastaus selvinnee seuraavan kesäkauden aikana!

SM-endurosarja:

22.-23.5.  SM1   Sappee

19.-20.6.  SM2   Iso-Syöte

22.-24.7.  SM3   Levi Midnight Enduro, EWS Gold Qualifier

28.-29.8.  SM4   Messilä

Tarkoituksenani olisi ottaa osaa kauden kaikiin osakilpailuihin. Ajan jäykkäperäisten maastopyörien sarjassa, koska sellainen pyörä tallista löytyy, enkä halua hankkia erikseen pyörää yhtä alalajia varten. Toimiihan tämä luottoratsu bikeparkkien ja enduron ohella myös työmatka-ajossa, maastolenkkeilyssä, marathon-kisoissa ja maastopyöräretkeilyssä laukkujen kanssa. SM-sarjan ohella osallistun mahdollisuuksien mukaan myös Funduro-tapahtumiin ja ainakin kauden pari ekaa kisaa on jo kalenterissa!

Tarkoituksena on jatkossa raportoida SM-sarjan tunnelmista tällä palstalla ja seuran sosiaalisessa mediassa ja toivottavasti innostaa myös muita mukaan enduron ja bikeparkkien maailmaan!

Tervetuloa mukaan!

Menossa mukana: Lappeenrannan Pyöräilijät / #tukkifactoryracingteam

SM 1 Sappee

SM-kisakausi starttasi toukokuun loppupuolella Sappeen bikeparkin maastoissa. Onneksi aivan kylmitään ei kisoihin tarvinnut lähteä, sillä bikepark-kausi päästiin avaamaan edellisenä lauantaina Mielakassa ja sunnuntaina ajettiin kauden ensimmäinen Funduron osakilpailu, josta kotiintuomisina oli jäykkäperäsarjan toinen sija.

Kuva: Laura Tamila / @laramilacreation / @funduro_cup_finland

Sappeelle lähdettiin ajamaan hyvissä ajoin perjantaina iltapäivällä. Varustamon pojat olivat varanneet mökkimajoituksen Sappeelta ja itsekin lyöttäydyin samaan jengiin unohtaen alkuperäiset telttailusuunnitelmat melko nopeasti säätiedotusta katsottuani. Sadetta oli luvassa sen verran reilusti, ettei telttailu märkien ajokamojen kanssa houkutellut. Mökkimajoitus osoittautuikin oivalliseksi valinnaksi tällä retkellä!

Lauantain harjoituspäivä!

Perjantaisen startin vuoksi pelipaikoilla oltiin kärppänä heti lauantaina aamusta kun harjoitteluaika alkoi. SM-endurossa kisaviikonlopun lauantai on pyhitetty ratoihin tutustumiselle, joten lähdettiin liikenteeseen heti harjoitteluajan alkaessa klo 10.30. Harjoituspäivän tavoitteena oli ajaa kaikki erikoiskokeet läpi ainakin kertaalleen ja pahimmat pätkät pariin otteeseen. Ajamisen lisäksi Varustamon Hannes kuvasi harjoituspäivän aikana kaikki pätkät videolle kypäräkamerallaan, joka osoittautui erinomaiseksi keinoksi kertailla ajolinjoja vielä lauantai-iltana ennen nukkumaankäyntiä.

Harhoituspäivä tarjosi itselleni ensipuraisun SM-enduron maailmaan. Erikoiskokeet vaikuttivat heti ensipuraisulla jonkin verran Funduro-kisoja haastavammilta niin teknisesti kuin fyysisyydeltään. Radat olivat jonkin verran pidempiä ja erittäin mutainen sää teki radoista entistä haastavampia. Välillä tuntui, että erikoiskokeet kulkivat pitkin ojia; niin paljon vettä ja mutaa radoilla oli!

Yhteensä perjantaina treenattiin seitsemää erikoiskoetta, joista osa tultaisiin sunnuntain kisassa ajamaan kahdesti. Mukaan mahtui simppelin polkutykittelyn ohella teknisempää kivikkoa ja mutaa. Paljon mutaa. Harjoituspäivää rytmitti ajoittainen sade, joka piti miehistön pirteänä. Yhteensä harjoituksissa ajettiin vajaa 30km ja nousumetrejä kertyi noin 1200, joista suurin osa polkemalla, sillä useat erikoiskokeet menivät Sappeen bikeparkin ulkopuolella ja nousut hoidettiin ajamalla.

Kuva: Motokeidas Specialized racing

Fiilis harjoituspäivän jälkeen oli erittäin positiivinen haastavista olosuhteista huolimatta. Ilta mökillä kului kalustoa huoltaessa, jatkuvasti jotain syödessä (fyysinen päivä vaati selkeästi veronsa) ja Hanneksen päivällä kuvaamia videoita katsellessa. Illalla kisajärjestäjä julkaisi ajajakokousvideon, jossa kävi ilmi, että alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen erikoiskokeet 4 ja 6 ajettaisiin vaikeiden olosuhteiden takia ainoastaan kerran. Ne olivat kaikkein märimmät ja vaikeimmat erikoiskokeet ja päätöksen taustalla oli ilmeisesti halu suojella maastoa kulumiselta ja vähentää kuskien loukkaantumisriskiä.

Sunnuntai – race mode!

Sunnuntai valkeni sääennusteesta poiketen harmaana. Ilmassa oli selkeästi kisajännitystä. Aamupalan ja mökin siivouksen jälkeen pakattiin kamat autoon ja siirryttiin kisakeskukseen, johon Varustamon pojat olivat kasanneet teltan pyöriä ja kamoja varten. Lyhyen lämmittelyn jälkeen oli aika siirtyä lähtölavan ja ajanotto Siacin käynnistämisen jälkeen tositoimiin! SM-endurossa lähtöajat on porrastettu kisajärjestäjän laskeman speed rankingin mukaisesti ja sen tarkoituksena on vähentää ruuhkia erikoiskokeilla. Erikoiskokeille startataan 20 sekunnin välein.

Startissa mukaan annettu aikataulu ei tällä kertaa pitänyt aivan paikkaansa, mutta hyvällä kommunikaatiolla kisajärjestäjän puolelta matkaan päästiin sujuvasti. Ensimmäinen erikoiskoe tulee itselle aina hieman “yllättäen” ja niin tälläkin kertaa. Ajo tuntui kun ei olisi ikinä maastopyörää ajanut. Tuntui, että pyörä löysi kaikki montut ja töyssyt. Töks, töks ja töks! Onneksi seuraava erikoiskoe meni jo sujuvammin ja ajofiilis alkoi välittömästi kastuneista ajokamoista huolimatta löytyä. Ainoastaan seiska ek:lle jouduin jonottamaan hieman pidempään ja se tuntuikin heti tökkivämpänä ajona. Selkeästi pitää tehdä sellaisia treenejä enemmän, jossa ei pääse ajamaan itse valitsemaansa tahtia, jotta valmius ajaa milloin tahansa paranisi.

Muta lentää kolmannella erikoiskokeella! Kuva: Mikko Piispa

Oma ajo kulki kohtuullisesti ja ilman isompia virheitä. Toki pitkään päivään mahtui tukku pieniä hasseja, joita karsimalla omaa aikaa on varmasti mahdollisuus parantaa jatkossa. Viimeinen erikoiskoe oli ohi harmillisen nopeasti ja oli aika siirtyä kisakeskukseen palauttamaan ajanottolaite, odottamaan tuloksia ja syömään, sillä rankka ajopäivä oli taas vaatinut veronsa ja nälkä oli kova. Matkalla kisakeskukseen törmäsin Hannekseen, jolta oli valitettavasti kokenut rengasrikon toisella kierroksella ja melko varmalta näyttänyt ensimmäinen SM-podium lipui nuorelta mieheltä sivu suun. Harmillinen juttu kerrassaan, mutta pistäkäähän nimi mieleen, sillä tästä kaverista kuullaan vielä! Varustamon tiimin lipun korkeimmalle reivasi Sami “pappa” Jaakola, joka nappasi M50 sarjassa komeasti toisen sijan!

“Kova-analyysi! Tässä omaa ajamista pääsee vertaamaan kisan parhaisiin kuskeihin. Tästäkin näkee hyvin, miten ensimmäisellä erikoiskokeella ja teknisissä pätkissä (EK:t 4 & 6) tuli eniten takkiin kisan nopeimmille. Excel: Antti Nousiainen.

Oma sijoitukseni oli HT-sarjan lopputuloksissa viides, johon olen varsin tyytyväinen. Parannettavaa ajamiseen jäi vielä rutkasti, mutta siitä huolimatta tästä on hyvä jatkaa kohti kesäkuussa ajettavaa Iso-Syötettä!

SM 2 Iso-Syöte

Kisaraportti tulossa myöhemmin!

SM 3 Levi

Kisaraportti tulossa myöhemmin!

SM 4 Messilä

Kisaraportti tulossa myöhemmin!